Reklama

Straż Graniczna

Nowe malowanie Turboletów SG. Samoloty są już w Polsce [NEWS INFOSECURITY24]

Autor. Komenda Główna Straży Granicznej

Zakończył się pierwszy etap odbiorów dwóch nowych samolotów rozpoznawczych typu Turbolet L-410, za które Straż Graniczna zapłaciła blisko 120 milionów złotych. „Obecnie samoloty są w Gdańsku, tu przechodzą proces przerejestrowania na polskie znaki” – poinformował InfoSecurity24.pl rzecznik komendanta głównego Straży Granicznej ppłk SG Andrzej Juźwiak. Co ciekawe, nowe maszyny SG mają zupełnie inne malowanie od Turboletów, które SG posiada od kilku lat.

Zakup dwóch samolotów rozpoznawczych Turbolet, realizowany przez Straż Graniczną, od początku nie należał do najłatwiejszych. Pierwszy przetarg trzeba było unieważnić, bo nie znalazł się żaden chętny na realizację dostaw. Po jakimś czasie formacja uruchomiła kolejną procedurę, podczas której złożona została jedna oferta pochodząca od konsorcjum firm AERO CLUB oraz JB INVESTMENTS. Co istotne, ich oferta mieściła się w kwocie, jaką Straż Graniczna zamierzała zapłacić za dwa samoloty – oferta opiewała na 119 999 784,00 złotych - podczas gdy budżet wynosił dokładnie 120 mln złotych. Finalnie do podpisania umowy doszło 24 maja.

Reklama

Jak się okazuje, nowe samoloty Straży Granicznej przyleciały niedawno do Gdańska. I pierwsze co się rzuca w oczy, to nowe malowanie. Podczas gdy „starsze” Turbolety, które już są w służbie, są praktycznie całe białe, to nowe są w pikselowym kamuflażu.

„Zgodnie z harmonogramem zakończył się pierwszy etap odbiorów dwóch nowych Turboletów dla Straży Granicznej” – poinformował InfoSecurity24.pl rzecznik komendanta głównego Straży Granicznej ppłk SG Andrzej Juźwiak. „Obecnie samoloty są w Gdańsku, tu przechodzą proces przerejestrowania na polskie znaki. Potem maszyny wrócą do Czech, gdzie będą doposażane” – dodał podpułkownik Juźwiak.

Obecnie dwa nowe samoloty SG są w Gdańsku
Obecnie dwa nowe samoloty SG są w Gdańsku
Autor. Komenda Główna Straży Granicznej

Przypomnijmy. Realizacja dostawy dwóch nowych samolotów dla Straży Granicznej – według umowy – ma się odbyć w dwóch etapach. Pierwszy z nich – który właśnie się zakończył – polegał na dostarczeniu i odbiorze dwóch samolotów w wersji bazowej, w terminie do 6 miesięcy od dnia podpisania umowy, lecz nie później niż do 10 grudnia 2024 roku. Natomiast drugi zakłada dostarczenie i odbiór maszyn z zabudowanym i zintegrowanym wyposażeniem dodatkowym w terminie do 10 miesięcy od dnia podpisania protokołów odbioru częściowego, lecz nie później niż do dnia 10 grudnia 2025 roku.

Po tym, jak dwa nowe Turbolety trafią do Straży Granicznej, formacja dysponować będzie 4 takimi maszynami. Wtedy też flota jej flota składać będzie się z 20 maszyn (dziś jest ich 18).

Czytaj też

W związku z tym, że flota Straży Granicznej się powiększa, kierownictwo formacji przymierza się do stworzenia bazy lotniczej w centrum kraju, która pomieści duże statki powietrzne, o czym mówiła pod koniec listopada zastępca komendanta głównego SG gen. bryg. Wioleta Gorzkowska.

„Jesteśmy już po pierwszych rozmowach z Wojskiem Polskim i mam nadzieję, że »deal«, jeżeli chodzi o użyczenie terenu pod budowę bazy w Mińsku Mazowieckim, dojdzie do realizacji” – informowała gen. bryg. Wioleta Gorzkowska podczas posiedzenia sejmowej podkomisji do spraw modernizacji i rozwoju służb podległych MSWiA. Jak dodawała, jeżeli rozmowy z wojskiem „będą pozytywne, to w najbliższym czasie przystąpimy do budowy bazy”.

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama