Reklama

Straż Graniczna

Dwa samoloty dla pograniczników. Straż Graniczna kupuje Bryzy

Fot. MOSG
Fot. MOSG

Dwa samoloty wielosilnikowe-turbinowe, do wykonywania zadań nad obszarami morskimi przez Lotnictwo Straży Granicznej, dostarczy konsorcjum Parasnake Arkadiusz Szewczyk z Kielc wraz z Airborne Technologies GmbH z Wiednia. Wygrali oni z ofertami złożonymi przez z JB INVESTMENTS Sp. z o.o. z Warszawy i AERO CLUB Sp. z o.o. z Konstancin-Jeziorna. Polsko-austriackie konsorcjum oferowało samolot PZL M28-05 za 109 224 000 zł brutto.

Przypomnijmy, że w ogłoszonym przez Straż Graniczną przetargu na zakup dwóch samolotów przeznaczonych do wykonywania zadań nad obszarami morskimi złożonych zostało siedem ofert. Zakup turbośmigłowych maszyn zostanie opłacony ze środków pochodzących z budżetu UE, jako wkład Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, dział „Granice”. 

Z siedmiu ofert tylko jedna przekroczyła zakładany na 113 566 758,50 zł brutto budżet. Najdroższą propozycję przedstawiło niemiecko-polskie konsorcjum Beechcraft Berlin Aviation i Arminex Trading Sp. z o.o. Wartość oferty była większa od ustalonej kwoty o prawie 13 mln zł i wyniosła 125 749 050,00 zł brutto. Najtańsza okazała się propozycja brytyjskiej firmy Aerocare Aviation Services. Cena jaką zaoferowało przedsiębiorstwo z wysp to 84 200 mln zł. Finalnie, Straż Graniczna zdecydowała się na samolot PZL M28-05 oferowany przez konsorcjum Parasnake Arkadiusz Szewczyk z Kielc wraz z Airborne Technologies GmbH z Wiednia. Oferowana cena za dwie maszyny to 109 224 000 zł brutto.

Straż Graniczną chciała kupić maszyny fabrycznie nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż w 2018 roku. Mają to być samoloty dwusilnikowe turbinowe, przeznaczone do działań nad obszarami morskimi. Ich wyposażenie ma zawierać systemy obserwacji lotniczej, radar poszukiwawczy 360°, system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych typu AIS, a także łączność satelitarną z dostępem do Internetu. Oprócz tego mają dysponować dwoma radiotelefonami cyfrowymi do łączności służbowej Straży Granicznej, zintegrowanymi z systemem łączności samolotu.

Maszyny będą wyposażone w dwa silniki turbośmigłowe, o maksymalnej mocy w zakresie od 770 do 1200 SHP (koni mechanicznych na wale). Śmigła muszą posiadać co najmniej 4 łopaty każde, zmienny skok śmigieł (łopat) włącznie z rewersem oraz instalację przeciwoblodzeniową. Każdy samolot pomieści co najmniej 7 osób: pilotów, załogę i pasażerów.

Warto zaznaczyć, że od 2006 roku Straż Graniczna posiada na swoim wyposażeniu samolot PZL M28-05, który wyposażony jest w system radiolokacyjny ARS-400M o zasięgu 220 km, głowicę FLIR Star Safire II, skaner morski IR/UV oraz awionikę z systemem nawigacyjnym opartym o żyroskopy laserowe. 

Samoloty Bryza używane są również przez 44. Bazę Lotnictwa Morskiego, przy czym starsze M28 Bryza 1R, należące do Marynarki Wojennej, przeszły modernizację w czasie której został wymieniony silnik TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN na silnik PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.

Reklama

Komentarze

    Reklama