Reklama

Policja

Umowa na opancerzone BMW X5 dla policji wreszcie podpisana

Fot. Wielkopolska Policja
Fot. Wielkopolska Policja

Komendzie Głównej Policji udało się w końcu nie tylko wybrać najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu dotyczącym nieoznakowanych skrycie opancerzonych terenówek, ale również podpisać umowę z konsorcjum, które zajmie się ich dostawą. Szczęśliwe dla formacji okazało się więc trzecie postępowanie, z którym wystartowała jeszcze w grudniu 2020 roku.

Jak poinformowała Komenda Główna Policji, na początku marca br. udało się podpisać umowę na dostawę trzech skrycie opancerzonych terenówek. Choć formacja najkorzystniejszą ofertę wybrała w drugiej połowie lutego br., to wykonanie kolejnego kroku nie było wcale takie oczywiste. KGP była już bowiem wcześniej w tym samym punkcie przetargu, przy okazji drugiego podejścia do zakupu tego samego sprzętu. Co więcej, sprawa dotyczyła tego samego podmiotu, do którego właśnie trafiło to zamówienie. Do podpisania umowy wtedy jednak nie doszło, gdyż zwycięzca uchylił się od tego, choć KGP wzywała go do sfinalizowania sprawy kilkukrotnie.

Tym razem dokumenty zostały podpisane. Oznacza to, że pojazdy dostarczy konsorcjum składające się z firm Zdunek Premium i Hibneryt. Jak dowiedział się InfoSecurity24.pl, będą to skrycie opancerzone BMW X5, za które formacja zapłaci ponad 4,949 mln złotych netto, czyli ponad 6,087 mln złotych brutto. KGP udało się więc dorzucić do budżetu brakujących prawie 88 tys. złotych brutto, gdyż wynosił on oryginalnie dokładnie 6 mln złotych brutto. Pojazdy objęte będą co najmniej 5-letnią gwarancję na pojazd (w tym na pojazd bazowy, na którym dokonano zabudowy), obejmująca również opancerzenie przedziału II (kapsuła załogowa) wraz ze wszystkimi szybami kuloodpornymi oraz 5-letnimi bezpłatnymi przeglądami okresowymi. Samochody do formacji mają trafić, zgodnie z wymaganiami KGP, najpóźniej do listopada 2021 roku, ale zależeć będzie to również od tego, na jakim pojeździe bazowym będą zabudowane. W przypadku tych zabudowanych na pojeździe bazowym z 2020 r. wyznaczony on został na 31 maja 2021 r., a tych zabudowanych na pojeździe bazowym z 2021 r. na 17 listopada 2021 r.

Pojazdy trafią do Centralnego Biura Śledczego Policji oraz kontrterrorystów. Pierwsza służba potrzebuje ich dokładnie sześć, a Centralny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji "BOA" oraz SPKP - łącznie trzy sztuki takich pojazdów. Nie wiadomo jednak, czy albo kiedy formacja zdecyduje się na zakup "brakujących" skrycie opancerzonych terenówek. W planie zamówień policji na ten rok takiej pozycji na razie nie znajdziemy, ale nie oznacza to, że ta sytuacja się nie zmieni. Szanse na kolejne zakupy takiego sprzętu wzrosną na pewno wraz z ruszeniem oczekiwanego programu rozwoju, ale informacji na jego temat jest niewiele. Wciąż nie wiadomo jednak, kiedy mógłby on wystartować, a Maciej Wąsik, wiceszef Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zapewniał że w resorcie "prace analityczne nad szczegółowymi rozwiązaniami dotyczącymi ww. programu są już na zaawansowanym etapie".

Przypomnijmy, że do mundurowych trafić ma terenówka, która wykorzystywana będzie w trakcie akcji i operacji policyjnych, transportu osób i przesyłek wymagających zwiększonej ochrony. Pojazd ma być czarny metalizowany, z trzema przedziałami (komora silnika, kapsuła załogowa, przedział bagażowy). Chodzi o terenówki kategorii M1 lub M1G o typie nadwozia SB (pojazd opancerzony), z co najmniej czterema miejscami siedzącymi w kabinie i napędem 4x4. Policja wymaga, by były one wyposażone w silnik spalinowy, co najmniej ośmiocylindrowy w układzie V, o zapłonie iskrowym, spełniający co najmniej normę emisji spalin Euro 6. Mają on charakteryzować się mocą netto nie mniejszą niż 275 kW i pojemnością baku min. 80 litrów. Komenda Główna Policji chce też by pojazdy, które trafią do formacji, były wyposażone w układ hamulcowy z systemem zapobiegającym blokowaniu kół pojazdu podczas hamowania i asystenta siły hamowania. Prędkość maksymalną wskazano na nie mniejszą niż 175 km/h.

Zgodnie ze specyfikacją przedmiotu zamówienia, pojazdy mają posiadać całkowicie opancerzoną kapsułę załogową, z kuloodpornymi szybami. Policja wymaga, by posiadały one klasę bezpieczeństwa VR6, a także odporność na wybuch min na poziomie minimum 15 kg ekwiwalentu TNT, z odległości nie większej niż 4 metry z boku pojazdu oraz dwóch granatów ręcznych DM 51 pod podłogą pojazdu. Konstrukcja całego pojazdu ma umożliwiać jazdę po przestrzeleniu/przebiciu wszystkich opon i spadku w nich ciśnienia do zera. Formacja wymaga również, by kapsuła załogowa posiadała awaryjny system ewakuacyjny umożliwiający szybkie opuszczenie jej i nadwozia pojazdu bez użycia narzędzi - także w przypadku awarii instalacji elektrycznej. Pojazd musi być również wyposażony w przełącznik sterujący funkcją "BLACKOUT" umożliwiający włączenie/wyłączenie świateł do jazdy dziennej oraz wszystkich elementów oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego w trakcie jazdy i na postoju, umieszczony w miejscu łatwo dostępnym dla kierowcy.

Reklama
Reklama

Reklama
Reklama

Komentarze