Bezpieczeństwo Wewnętrzne
Straż Ochrony Kolei ma 100 lat. Przed formacją duże zmiany
SOK obchodzi w tym roku jubileusz 100 lat swojego istnienia. Jak zauważają przedstawiciele Straży Ochrony Kolei na przestrzeni ostatnich 10 lat nastąpił dynamiczny rozwój formacji, a to nie koniec zmian jakie ją czekają w najbliższym czasie. Zmieniajace się przepisy mają zmienić SOK w Straż Kolejową, a funkcjonariusze nowej służby otrzymają uprawnienia podobne do tych, jakie dziś mają na przykład policjanci.
Zmiany w SOK zapowiadane były już o dawna. W ostatnim czasie nabrały jednak bardziej formalnego charakteru. Jak już pisaliśmy w InfoSecurity24.pl SOK po zmianach może zyskać, nowe zadania i uprawnienia, między innymi te związane z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych czy dochodzeniowo-śledczych. Nowo powstała formacja będzie odpowiadać za bezpieczeństwo na całej kolei łącznie z dworcami.
Straż Ochrony Kolei, jak wskazują jej przedstawiciele w ostatnich latach znacząco się sprofesjonalizowała. W codziennej służbie funkcjonariusze korzystają z lornetek termowizyjnych, noktowizorów i foto-pułapek. SOK korzysta też z Mobilnych Centrów Monitoringu – specjalistycznych samochodów służbowych, wykorzystywanych do monitorowania obszaru kolejowego.
Patrole SOK wyposażone są także w zróżnicowane rodzaje broni palnej, paralizatory oraz specjalnie przeszkolone, patrolowo–obronne psy służbowe.
Dynamiczny rozwój służby opiera się także na wdrożeniu nowoczesnych systemów informatycznych, m.in. geo-lokalizacji patroli pieszych i zmotoryzowanych, wewnętrznych aplikacji służby dyżurnej oraz innych aplikacji wspomagających realizację ustawowych zadań. Informatyzacja obejmuje wszystkie jednostki wykonawcze służby na terenie całego kraju.
W ostatnim czasie SOK przeszedł też zmiany organizacyjne. Zgodnie z nimi obszar obszar działania Komend Regionalnych SOK dostosowany został do podziału administracyjnego kraju. Doprowadziło to do uporządkowania organizacji w zakresie wspólnych działań na rzecz bezpieczeństwa, prowadzonych przy współpracy z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi służbami mundurowymi. W praktyce oznacza to, że wojewoda lub marszałek województwa w sytuacji zagrożenia współpracować będzie z jednym komendantem regionalnym, co ułatwia skoordynowanie działań.
Przed formacją poważne zmiany. Nowa ustawa ma zmienić SOK w Straż Kolejową (taką nazwę nosiła 100 lat temu), a jej funkcjonariusze uzyskają uprawnienia podobne do policyjnych. W tej chwili SOK, jako struktura PKP PLK, odpowiada bowiem za ochronę mienia zarządcy infrastruktury, a nie PKP SA, do której należą dworce.
SOK/DM