Reklama

Policja

Prawie 12 mln złotych na pojazdy dla pirotechników

Fot. Policja.pl
Fot. Policja.pl

Komenda Główna Policji udzieliła zamówienia na dostawę pojazdów specjalnych dla pirotechników. Do policjantów trafią cztery samochody, przeznaczone do przewozu ładunków wybuchowych, wyposażone w gazoszczelny pojemnik. Tym samym zakończony został jeden z najbardziej kosztownych przetargów realizowanych przez polską policję w ostatnich miesiącach.

Za cztery samochody policja zapłaci 9,620 mln złotych netto, czyli niecałe 12 mln złotych brutto. Odpowiada to kwocie, którą policjanci zamierzali przeznaczyć na realizację dostaw, czyli dokładnie 12 mln złotych brutto. Samochody dla pirotechników dostarczy m.in. jeden z największych polskich dostawców pojazdów specjalnych, w tym dla Straży Pożarnej, czyli Wawrzaszek ISS jako lider konsorcjum. Zamówienie udzielone zostało bowiem grupie wykonawców. Na liście znajdziemy również spółkę Jakusz. Co więcej, konsorcjum to jako jedyne było zainteresowane realizacją dostaw wskazanych pojazdów specjalnych dla polskiej policji. 

Umowa zawarta została 14 grudnia 2018 roku, a sprzęt do pirotechników ma trafić - jak zapowiadała KGP w październiku 2018 roku - do 15 marca 2019 roku. 

Przypomnijmy, że poszukiwane w przetargu pojazdy mają umożliwić przewóz 3 funkcjonariuszy, w tym kierowcy, wraz z całym wyposażeniem służbowym. Samochody mają także pozwalać na transport robota pirotechnicznego o wymiarach zewnętrznych długość 800 mm x szerokość 800 mm x wysokość 400 mm i wadze 55 kg, jak również wspomnianego pojemnika przeciwwybuchowego oraz wyposażenia specjalistycznego (m.in. skrzynia transportowa z działkiem wodnym, skrzynia z ekranem i wyposażeniem do rentgena, skrzynia z kombinezonem pirotechnicznym oraz hełmem, etc.). Robot pirotechniczny ma mieć możliwość zjazdu po rampie na podłoże. Same pojazdy mają poruszać się po drogach twardych i gruntowych, w tym nierównych drogach utwardzonych, a więc w jakimś stopniu zniszczonych czy też wyboistych.

Policja wskazała również, że pojazd ma mieć masę całkowitą nie większą niż 16 000 kg i być napędzanym silnikiem o mocy netto nie mniejszej niż 165 kW, spełniającym co najmniej normę emisji spalin Euro V. Zgodnie z wymaganiami samochód ma osiągać prędkość maksymalną nie mniejszą niż 90 km/h, a co najmniej 60 km/h z przewożonym w pojemniku materiałem lub urządzeniem wybuchowym i mieć napęd na wszystkie osie 4x4. Wspomniany gazoszczelny pojemnik, który ma być na wyposażeniu poszukiwanego przez policję specjalistycznego samochodu do przewozu ładunków wybuchowych, musi być odporny na wielokrotną detonację materiału wybuchowego o sile (ekwiwalencie) min. 5 kg TNT (trotylu). Jego konstrukcja ma umożliwiać również pobór, z zamkniętego pojemnika przeciwwybuchowego, próbek gazów powybuchowych. Przy czym podstawową funkcją, w sferze użytkowania ma być transport materiałów wybuchowych oraz urządzeń wybuchowych do miejsca ich bezpiecznej dla otoczenia neutralizacji.

Reklama
Reklama

Komentarze