Opancerzone terenówki za drogie dla policji

29 lipca 2020, 08:33
policja, pojazd opancerzony, kontrterroryści, fot. lubuska policja
Fot. Lubuska Policja

Zgodnie z przewidywaniami policja unieważniła postepowanie na dostawy dwóch nieoznakowanych, skrycie opancerzonych pojazdów osobowych terenowych. Uczyniono to zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, gdyż najkorzystniejsza, najtańsza oferta przewyższała przewidziany przez zamawiającego budżet na realizację tego zadania.

Przypomnijmy, policja chciała wydać na skrycie opancerzone SUV-y 4 miliony złotych brutto, a dwie złożone oferty opiewały na wyższe kwoty, odpowiednio: TEAM Marek Pasierbski – prawie 5,8 mln zł brutto, konsorcjum Zdunek Premium oraz Hibneryt – ok. 4,86 mln zł brutto.

Zgodnie z planami policji samochody miały być dostarczone jeszcze w tym roku, najpóźniej do 18 grudnia. Jednak obecnie termin ten, nawet przy ponownym rozpisaniu postępowania z większym budżetem, jest mało realny. Tego typu pojazdy nie stoją bowiem na placu i nie czekają na klienta, a ich produkcja prowadzona jest zawsze według indywidualnych potrzeb zamawiającego. Tegoroczny termin jest tym mniej realny, że policja poszukiwała samochodów charakteryzujących się m.in. silnikiem V8 z zapłonem iskrowym o mocy co najmniej 275 kW oraz poziomem ochrony zgodnym z klasą VR6 potwierdzonym certyfikatem VPAM BRV 2009. Z kolei  odporność na wybuchy określono na poziomie eksplozji minimum dwóch granatów ręcznych DM 51 pod pojazdem oraz minimum 15 kg ekwiwalentu TNT w odległości nie większej niż 4 metry z boku pojazdu.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że klasa VR6 dotyczy całego, gotowego pojazdu a nie tylko materiałów, osłon balistycznych zamontowanych na nim i potwierdza się ją badaniem zgodnym ze standardem VPAM BRV 2009. Odbywa się to w trakcie prób balistycznych, ostrzeliwania pojazdu, a także detonacji ładunków, co ma potwierdzić nie tylko jakość zastosowanych osłon, ale prawidłowość wykonania całego opancerzenia (np. ochrony przerw pomiędzy drzwiami a nadwoziem, mocowania szyb kuloodpornych itp.). Przypomnijmy też, że klasa VR6 oznacza, iż zastosowane w samochodzie osłony/opancerzenie powinny być odporne na ostrzał minimum pociskami kalibru 7,62 mm x 39 z rdzeniem stalowym, a miejsca łączeń osłon zwykłymi pociskami kalibru 7,62 mm x 39. Oba typy amunicji są używane do zasilania karabinków AK i ich "klonów".

Biorąc pod uwagę wartości ofert można przypuszczać, że policji zostały zaoferowane skrycie opancerzone SUV-y klasy premium, takie jak BMW X5 Protection VR6 czy Range Rover Sentinel, którego osłony spełniają nawet wyższą normę VR8, również potwierdzoną certyfikatem zgodnym ze standardem VAPM BRV 2009. Oba te samochody wyposażone są w benzynowe silniki V8 o mocy odpowiednio 330 - 430 kW w przypadku BMW oraz 386 – 415 kW w Range Roverze.

KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Qwe
środa, 29 lipca 2020, 14:16

Już powoli godzę się na to że z moich podatków skarbówka kupuje kilkadziesiąt wypasionych Subaru, płacę na klechę na etacie w urzędzie skarbowym ale po co policji takie samochody, żeby mogli skrycie i bezpiecznie zajechać na polowanie????

carl fath
środa, 29 lipca 2020, 21:02

Na ludzi z bronią mają jechać Polonezami jak w latach 90-tych ?

Maciek
środa, 29 lipca 2020, 18:22

Po to samo, po co są im potrzebne śmigłowce s70. Nikt nie zna odpowiedzi na to pytanie.

Dark
środa, 29 lipca 2020, 14:03

Na razie tylko pałują protestujących przedsiębiorców więc myślę że wystarczą im rowery :) Trochę gorzej jak górnicy pojadą do Warszawy ... proponuję od razu T34.

o tym też wiesz i pamiętasz?
środa, 29 lipca 2020, 20:42

Za Tuska policja strzelała do górników, zamykała usta wolnym mediom, kopała po cywilnemu niewinnych ludzi, urządzała prowokację pod rosyjską ambasadą, mordowała zatrzymywanych na komendach, wymieniać mam dalej hiPOkryto POlityczny?

Psychiatra
piątek, 7 sierpnia 2020, 12:20

Matko boska. Zmień leki.

Trep
środa, 29 lipca 2020, 18:13

Może za słabo

Tweets InfoSecurity24