MSWiA o projekcie programu modernizacji: spodziewamy się, że do końca tygodnia prześlemy go do KPRM

13 października 2021, 13:22
MSWiA 2
Fot. MSWiA

"Prace nad nową ustawą modernizacyjną są prawie ukończone" - powiedział podczas posiedzenia sejmowej Podkomisji stałej do spraw modernizacji i rozwoju Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa, Władysław Budzeń, dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Z informacji jakie przekazał wynika, że projekt jeszcze w tym tygodniu trafić może do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. 

Wiele wskazuje na to, że resortowe prace nad nową ustawą modernizacyjną dla służb podległych MSWiA dobiegają końca. O projekcie wciąż jednak wiemy dość niewiele, a "na ukończeniu" jest on już od dłuższego czasu. Rąbka tajemnicy uchylił podczas dzisiejszego posiedzenia sejmowej Podkomisji stałej do spraw modernizacji i rozwoju Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa, Władysław Budzeń, dyrektor Departamentu Budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jak powiedział, "program będzie finansowany z dwóch źródeł: z rezerwy celowej i z funduszu wsparcia". Poinformował, że "około 680 mln to będą państwowe fundusze celowe w trzech formacjach (…) natomiast w odniesieniu do SOP, ponieważ tam nie ma funduszu wsparcia, pełny zakres wydatków będzie finansowany z rezerwy budżetowej". Dyrektor Budzeń przypomniał też, że program opiewać będzie na kwotę przeszło 10 mld złotych.

Wszystko wskazuje na to, że MSWiA "dopina" ostatnie szczegóły, bowiem - jak przekonywał dyrektor Budzeń - program ma być już w zasadzie gotowy. "W mojej ocenie, po dokonaniu poprawek, w 90 proc. ten dokument jest już gotowy i spodziewamy się, że do końca tego tygodnia prześlemy go do KPRM z prośbą o wpisanie do wykazu prac rządu na rok 2021" - powiedział podczas posiedzenia podkomisji przedstawiciel MSWiA. 

Jeśli projekt w tym tygodniu trafi do KPRM to można spodziewać się, że niedługo po tym zostanie on opublikowany m.in. na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Warto przypomnieć, że jeszcze jakiś czas temu, wiceszef MSWiA Maciej Wąsik liczył na to, że ustawę modernizacyjną uda się zaprezentować we wrześniu. Mariusz Kamiński, szef MSWiA, na ostatni tydzień września zapowiadał też konferencję z szefami formacji podległych resortowi, podczas której przedstawione zostać miały perspektywy rozwoju służb mundurowych na najbliższe lata. Tak się jednak nie stało. 

Co zawierać będzie ustawa modernizacyjna przewidziana na lata 2022-2025? Szczegóły rozwiązań poznamy po tym, jak dokument zostanie upubliczniony, jednak, jak wynika z podpisanego miedzy związkowcami reprezentującymi funkcjonariuszy formacji podległych MSWiA a kierownictwem resortu porozumienia, w ramach programu mundurowi liczyć mogą m.in. na podwyżkę uposażeń. Ta ma wejść w życie od 1 stycznia 2022 r., a funkcjonariusze otrzymać powinni przeciętnie 677 zł brutto na etat (wraz z nagrodą roczną). W kwocie tej, zawierać ma się też 4,4 proc. wynikające z waloryzacji uposażeń przewidzianej w sferze budżetowej na przyszły rok. 

Wpisanie do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów to ważny, choć pierwszy krok na legislacyjnej drodze jaką przejść będzie musiał przygotowany w MSWiA projekt. Dokument oficjalnie opiniować będą jeszcze m.in. mundurowi związkowcy, a także inne ministerstwa, a ostatecznie po przyjęciu przez rząd, trafi on do parlamentu. Jak zapewniał dyrektor Budzeń, czas wejścia w życie nowej ustawy modernizacyjnej, nie uległ - w stosunku do poprzednio składanych deklaracji - zmianie i program ruszyć ma od 1 stycznia 2022 roku. Jeśli MSWiA nie chce więc odnotować kolejnego "poślizgu" trzeba się spieszyć, bo czasu na prace, w tym te parlamentarne, pozostało niewiele. I choć teoretycznie, ustawę można uchwalić w przyszłym roku, z mocą obowiązywania od 1 stycznia, to zapewne kierownictwo resortu spraw wewnętrznych, dla którego to jeden ze sztandarowych projektów, takiej sytuacji chciałoby uniknąć. 

DM

Reklama
Reklama

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 121
Grzegorz
czwartek, 14 października 2021, 17:16

To jest uczciwe że wreszcie będą awanse na grupach, zwłaszcza że wszystko stoi w miejscu, dodatki, świadczenia, więc w końcu coś się ruszy, pytanie tylko na jakich zasadach, miejmy nadzieję że zdecyduje staż, stopień, kursy specjalistyczne, wykształcenie a nie od kogo jesteś i z kim masz lepsze układy

Emeryt
piątek, 15 października 2021, 11:30

Policjanci opanujcie się i wasze żądania. W ciągu 4 lat 2018-2022..prawie 2000zl podwyżżżek i ciągle mało.

Artek
sobota, 16 października 2021, 00:57

Emeryt, macie 13-nastki, 14-nastki, najwyższe waloryzacje które zawsze były i są, więc skończ pisać jaki to jesteś pokrzywdzony

RR
piątek, 15 października 2021, 15:31

Średnio minus podatek. A ceny ile poszły w górę? No i to jest jedyne źródło utrzymania, bo dorabiać nie można...

Sławek
czwartek, 14 października 2021, 13:13

Nie rozumiem tych płaczków z 15a, jako jedyni mają wybór, opcje doliczania lat cywila lub drugiej emki, znam wiele osób z 99-03 które mają niewiele lat z cywila i dla nich likwidacja 15a to krzywda i błąd, wolą zostać na tym co jest, popytać wystarczy, gdyby przeprowadzić jakiś sondaż czy ankiete to by się okazało że może 30-40% chciałoby likwidacji, dawno to było podnoszone, decyzja wnioskowa, a nie że jakaś mała grupa forsuje likwidację 15a, moim zdaniem 15a/15aa jest sprawiedliwe wobec każdej innej grupy mundurowej ale także ludzi którzy pracują w cywilu do 65 roku życia.

Lex
czwartek, 14 października 2021, 20:56

A moim zdaniem to oszukanie ludzi

Emeryt z ZUS
czwartek, 14 października 2021, 22:35

Moim zdaniem to społecznie uczciwy projekt, tu gdzie wypracowałeś lata w służbie masz emke a tu gdzie w cywilu masz drugą emke, tak być powinno od samego początku

Oskar
czwartek, 14 października 2021, 13:08

Brawo za decyzje, już dawno powinno się odbetonować grupy 2-5, dobrze że będą awanse do 6 grupy, były mega blokady, podział na dwie prędkości w zarobkach, wreszcie ktoś dojrzał tych na dole, brawo!!!

Siwy
czwartek, 14 października 2021, 16:56

Zgadzam się kolego, w końcu po latach niebytu ktoś zauważył też grupy robocze od 2 do 5, popieram, wreszcie jakaś motywacja

KSC na płacy minimalnej
czwartek, 14 października 2021, 11:23

A ja się pytam jakim cudem projekt trafi do końca tygodnia czyli rozumiem, że do 15.10 jak z wczorajszego spotkania komisji sejmowej z przedstawicielami związków pracowników cywilnych ustalono kolejny termin spotkania właśnie na 15.10. Co ciekawe nie widać nawet swiatelka w tunelu w kierunku porozumienia. Propozycja podwyżki co roku po 150 zł !!!!! BRUTTO !!! na etat na 4 lata ustawy aż do osiągnięcia w 2025 podwyżki w kwocie 600 zł wydaje się śmieszna w kontekście wcześniejszych informacji o wyrównywania dysproporcji w wynagradzaniu pracowników i funkcjonariuszy służb mundurowych. Prośba do funkcjonariuszy. Fajnie, że walczycie o swoje Brawo Wy!! Ale pamiętajcie, że jesteśmy jednym "zakładem pracy" i jeden ma wpływ na pracę drugiego. Jesteśmy sobie wzajemnie potrzebni. Prośba o solidarność i wsparcie dla pominiętej grupy pracowników cywilnych!

Tiaaa
niedziela, 17 października 2021, 15:27

Szanuję każdego cywila, ale tak się zastanawiam, gdzie byliście podczas protestu mundurowych?, przecież to jeden zakład pracy, nie pamiętam żadnego wsparcia.

AdamP
piątek, 15 października 2021, 13:46

To jest zwykła zagrywka żeby przycisnąć związki zawodowe pracowników cywilnych do muru, żeby się zgodzili na ochłapy bo rzekomo nie ma czasu.

sx
środa, 13 października 2021, 23:03

Modernizacja modernizacją, a 15a w 2018 był na liście postulatów i dalej w poczekalni z grabieżczym wpisem 25lat. I niech nie piszą ci co nie mają pojęcia, że to ukłon rządu w stronę 99-03 bo tylko te roczniki mogą się wypowiadać, a tam nie ma zgody na zabranie naszych składek.

15a i tylko 15a
czwartek, 14 października 2021, 13:41

Prosta opcja, lata cywilne to lata cywilne, a lata w mundurze to lata w mundurze, tak i tylko tak powinno być to traktowane i liczone, więc tylko 15a jest uczciwe

Atomek
czwartek, 14 października 2021, 14:44

Czyli koledzy przyjęci przed 1999r. którzy już są na emeryturach i maja doliczonego lata z cywila na podstawie art .15 są osobami nieuczciwymi. Niezła logika. Otóż umowa społeczna jest taka że po to oddajesz najlepsze lat życia w tej formacji i zdrowe aby mieć szybciej emeryturę. W mojej ocenie powinno sie mieć możliwość wyboru czy chcę mieć wliczone wszystkie lat pracy do niej. Czy mam jeszcze siły po latach służby iść do drugiej cywilnej pracy i odkładać na drugą emeryture.

...
czwartek, 14 października 2021, 18:20

Co ty opowiadasz, a ktoś się pyta tych po 2013 czy mają ochotę pracować 25 lat?, pyta się czy chcą mieć doliczone lata z cywila?, no pytam się, dobrze ktoś napisał, cywil to cywil, mundur to mundur.

Brak pokory
czwartek, 14 października 2021, 13:02

Jaki to grabieżczy wpis???, 15a jest naprawdę uczciwy wobec innych, w tym cywili i roczników przed 99, 03-12 i po 2013, które nie mogą nic doliczyć w ten sposób jak 99-03, więc co za problem macie?, słowo klucz 25 lat, dziś wszyscy na wszystko pracują 25 lat a oni by chcieli ot tak, i to zostaliście wyróżnienie przez Państwo!

Lex
czwartek, 14 października 2021, 20:40

Jak nie masz pojęcia w czym problem to lepiej nic nie pisz. 15a/15aa to zwykły kant wobec 99 03. To ze ty masz pracować 25lat to tak se przyjąłeś na takich zasadach. A wyróżnienie nad przez państwo polega na okantowaniu nas.

Tweets InfoSecurity24