Reklama

Straż Graniczna

SG zwiększa liczbę statków powietrznych. Niedługo do wymiany maszyny Wilga i Kania

Fot. Straż Graniczna
Fot. Straż Graniczna

Do końca roku Straż Graniczna będzie dysponowała 18 statkami powietrznymi – informuje ppor. SG Anna Michalska. Za kilka tygodni do służby trafić mają najdroższe, jak do tej pory, statki powietrzne w Straży Granicznej – dwa samoloty L 410 UVP-E20. SG zapłaciła za nie 110 mln zł.

Flota Straży Granicznej staje się coraz młodsza, a już niebawem trafią do niej kolejne nowe maszyny. Jeszcze w tym roku, w skład floty SG będą wchodziły: dwa samoloty L 410 UVP-E20, samolot PZL-M28, samolot M-20 Mewa, dwa samoloty ES-15 Stemme, cztery samoloty PZL-104MF Wilga 2000, śmigłowiec W-3AM Anakonda, śmigłowiec R44 Robinson, śmigłowiec Airbus H135 oraz pięć śmigłowców PZL-Kania. Łącznie to 18 maszyn.

Część z nich, jak np. śmigłowce H135 oraz R44 o łącznej wartości 50 mln zł, flotę SG zasiliło w ubiegłym roku. W tym samym czasie śmigłowiec Straży Granicznej PZL W-3 AM Anakonda został wyposażony w system obserwacji lotniczej o wartości prawie 5 mln zł.

Jak zapewnia SG, już za kilka tygodni do służby trafią najdroższe jak do tej pory statki powietrzne w Straży Granicznej – dwa samoloty L 410 UVP-E20. Ich zakup to koszt 110 mln zł.

Flota powietrzna Straży Granicznej jest konsekwentnie rozwijana i modernizowana, i obecnie jest jedną z najnowocześniejszych w Polsce. Realizowane od kilku lat inwestycje  zakupy statków powietrznych oraz unowocześniane tych już posiadanych – to kroki milowe w historii lotnictwa SG.

ppor. SG Anna Michalska, Komenda Główna Straży Granicznej

Michalska podkreśla również, że flota SG wyposażona jest w najnowsze w skali Polski i Europy systemy obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu, najnowocześniejsze radary z aktywnym skanowaniem elektronicznym Active Electronically Scanned Array (AESA) typu AESA. "Samoloty, które jesienią trafią do formacji, będą wyposażone w modem łączności satelitarnej, automatyczne systemy identyfikacji jednostek nawodnych AIS (Automatic Identification System) i poszukiwacz kierunkowy rozbitków (Directional Finders System). 

W przyszłych latach SG chce wymienić cztery samoloty PZL-104MF Wilga 2000 oraz cztery śmigłowce PZL-Kania na  jak zaznacza  nowoczesne statki, "spełniające współczesne potrzeby w ochronie granicy państwowej". Straż Graniczna to jedna z tych służb mundurowych, które dość intensywnie powiększają flotę powietrzną. Jak podkreśla ppor. SG Anna Michalska, statki powietrzne SG ochraniają nie tylko granice Polski, ale są również wykorzystywane w misjach Frontexu. Jako kraj "zewnętrzny" Unii Europejskiej, Polska strzeże bowiem nie tylko własnych granic, ale również granic Strefy Schengen - zarówno lądowych, jak i morskich, we wspólnych operacjach Agencji Frontex. W latach 2009-2019 lotnictwo SG zrealizowało 21 misji w ochronie zewnętrznych granic UE we współpracy z FRONTEX-em. "Biorą też udział w akcjach poszukiwawczych zaginionych osób, wykorzystywane są podczas akcji ratowniczych. W tym roku śmigłowce Straży Granicznej PZL-Kania brały udział w akcji gaszenia pożaru w Biebrzańskim Parku Narodowym oraz pomocy powodzianom na Podkarpaciu"  wymieniła.

Na lotnisku w Mińsku Mazowieckim ma powstać nowoczesna baza lotnicza. Podobna powstała w ubiegłym roku na lotnisku Gdańsk-Rębiechowo. Składa się ona z wielkopowierzchniowego hangaru, zaplecza magazynowo-technicznego oraz zaplecza administracyjno-socjalnego.

SG podkreśla również, że inwestuje także w szkolenie personelu lotniczego i technicznego. Jak dodaje, Biuro Lotnictwa SG posiada własny certyfikowany Ośrodek Szkolenia Lotniczego (ATO) Lotnictwa Straży Granicznej, na bazie którego szkoli pilotów śmigłowców oraz pilotów samolotów.

W związku z dynamicznym rozwojem pionu lotniczego Biuro Lotnictwa Straży Granicznej poszukuje zarówno wśród funkcjonariuszy jak i też wśród osób spoza formacji kandydatów na pilotów, mechaników i specjalistów ds. zarządzania ciągłą zdatnością do lotu.

ppor. SG Anna Michalska, Komenda Główna Straży Granicznej

16 września 2019 r. reaktywowano Biuro Lotnictwa SG jako samodzielną komórkę organizacyjną w strukturze Komendy Głównej SG. Wcześniej funkcjonowała ona w Zarządzie Granicznym Komendy Głównej SG.

Obecnie statki powietrzne SG stacjonują w 4 wydziałach lotniczych na terenie Polski. Dodatkowo Lotnictwo SG posiada własną bazę, w której realizowane są obsługi eksploatowanych statków powietrznych. Personel Biura Lotnictwa Straży Granicznej składa się nie tylko z pilotów ale też z mechaników obsługi, operatorów systemów pokładowych, specjalistów do spraw operacji lotniczych, specjalistów do spraw zarządzania ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych, specjalistów do spraw administracji i zaopatrzenia oraz kadry dowódczej. 

PAP/IS24

Reklama

Komentarze

    Reklama