Amerykańska straż przybrzeżna przeznaczyła na prace projektowe w sumie około 65 miliona dolarów. Do udziału w programie OPC zaproszono trzy stocznie: Bollinger Shipyards z Lockport w Louisianie (współpracującą bezpośrednio z holenderską grupą stoczniową Damen i często realizującą jej projekty), EasternShipbuildingGroup z Panama City na Florydzie i General Dynamics Bath Iron Works w Bath w stanie Washington.
Będzie to największy pogram okrętowy, jaki kiedykolwiek był realizowany dla amerykańskiej straży przybrzeżnej. Przewiduje on bowiem zbudowanie 25 jednostek pływających, które mają zastąpić okręty tzw. „średniej autonomiczności” – 13 okrętów patrolowych typu Famous (o wyporności 1800 ton) i 14 okrętów patrolowych typu Reliance (o wyporności 1127 ton).
Program OPC będzie przebiegał w dwóch głównych etapach. Pierwszy ma się zakończyć wyborem ostatecznego projektu, według którego będą budowane seryjne jednostki. Specjaliści uważają jednak, że może dojść do sytuacji, gdy przy takiej ilości potrzebnych okrętów może się powtórzyć sytuacja z programu LCS. Wtedy nie udało się wyłonić jednego zwycięzcy i zaczęto po prostu budować dla amerykańskiej marynarki dwie wersje okrętów do działań przybrzeżnych.