Reklama

Bezpieczeństwo Wewnętrzne

Bezzałogowce FlyEye w Straży Granicznej

  • Fot. Flytronic
  • Fot. Airbus Helicopters

Straż Graniczna zamówiła w spółce WB Electronics cztery zestawy BSL typu FlyEye, każdy złożony z co najmniej 3 maszyn. Wartość umowy to niemal 7 mln zł. Wraz z bezzałogowcami kontrakt obejmuje też dostawy systemów sterujących, modułów obserwacyjnych i szkolenie obserwatorów. 

Zakup przez Straż Graniczną bezzałogowych statków powietrznych FlyEye, wykorzystywanych już przez Wojsko Polskie, to wynik rozstrzygniętego 23 grudnia 2014 roku przetargu w którym brało udział trzech oferentów. Oprócz WB Electronics w postępowaniu uczestniczyła również spółka Asseco Poland, oraz konsorcjum złożone z WZL-2, Yagal Sp.z o.o. i RC-Lipol.

Oferta WB Electronics osiągnęła najwyższą ocenę i charakteryzowała się najniższą ceną, która wyniesie 6,768 mln zł Brutto. W ramach tej umowy spółka dostarczy w tym roku cztery zestawy BSL, każdy złożony ze stanowiska sterowania, co najmniej trzech maszyn latających i takie samej liczby modułów obserwacyjnych. Dodatkowo, w jedynym w Polsce ośrodku szkolenia operatorów systemów bezzałogowych należącym do grupy WB Electronics, wyszkolonych zostanie 12 funkcjonariuszy Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej w Chełmie, który będzie użytkownikiem maszyn FlyEye.

Co interesujące, Straż Graniczna w bieżącym roku przyjmie na wyposażenie znacznie większe maszyny latające, mogące służyć jako systemy bezzałogowe. Chodzi tu o specjalistyczne samoloty obserwacyjne mogące operować do 20 godzin na dużej wysokości. W październiku 2014 roku Straż Graniczna podpisała umowę na pozyskanie dwóch motoszybowców Stemme ES15 wyposażonych w specjalistyczne systemy obserwacyjne. Obecnie nie ma możliwości prawnych, aby maszyny tego typu mogły bez pilota operować w polskiej kontrolowanej przestrzeni powietrznej, jednak Stemme ES15 posiadają taką możliwość i po uregulowaniu kwestii prawnych mogłyby być wykorzystywane jako pierwsze w polskiej służbie bezzałogowce dalekiego zasięgu. 

Komentarze