Służby Mundurowe
Francja ratuje sektor lotniczy. 12 śmigłowców dla Żandarmerii
Francuskie ministerstwo spraw wewnętrznych pozyska dla służb mundurowych 12 śmigłowców produkcji Airbus Helicopters w ramach wartego 15 mld euro programu wsparcia branży lotniczej. Do lotnictwa Żandarmerii trafić mają dwie maszyny H145 i aż dziesięć najnowszych śmigłowców H160. Być może jest to początek odkładanego od lat programu wymiany 45 spośród 56 śmigłowców floty podległej francuskiemu ministerstwu spraw wewnętrznych.
W ramach szerszego programu ochrony branży lotniczej przed skutkami kryzysu związanego z COVID-19, który ma kosztować Paryż 15 mld euro, ministerstwo spraw wewnętrznych pozyska sprzęt wart niemal ćwierć miliarda euro. Ma to uratować na kolejne 3 lata około 650 miejsc pracy w zakładach Airbus Helicopters.
Siły Powietrzne Żandarmerii FAG (fr. Forces aériennes de la Gendarmerie) dysponują obecnie 56 maszynami, których większość stanowią lekkie, jednosilnikowe AS 350 Écureuil z lat 80. ubiegłego wieku. Średnio mają one po 35 lat i jest ich w służbie 26. Kolejnych 15 maszyn to około 15-letnie EC-145 i tyle samo 9- i 10-letnich EC-135. Do 2015 roku wszystkie Écureuil miały zostać wycofane, jednak przedłużono ich służbę w związku z kryzysem finansowym w pierwszej dekadzie XXI wieku. Od 2017 roku mówi się o sukcesywnej wymianie najstarszych maszyn, jednak dotąd brakowało na to środków i to mimo znacznego wyeksploatowania, które tylko w 2019 roku doprowadziło do utraty 4 śmigłowców.
Ratunkiem dla bardzo intensywnie wykorzystywanej floty okazał się kryzys związany z COVID-19. Francuskie władze zdecydowały się wspomóc sektor lotniczy kierując do niego zamówienia planowane na późniejszy okres i odkładane właśnie ze względu na ograniczenia finansowe. Ministerstwo spraw wewnętrznych przeznaczy około 200 mln euro na zakup 10 najnowszych średnich, dwusilnikowych śmigłowców Airbus Helicopters H160 dla FAG. Oznacza to nie tylko nowoczesny sprzęt, ale również unifikację z służbami ratowniczymi i siłami zbrojnymi, które wprowadzą od 2026 roku wojskowy wariant H160M Guepard w ramach programu HIL (fr. Hélicoptère Interarmées Léger).
H160 to maszyna o masie startowej 6 ton, która zabiera do 12 osób i osiąga prędkość 325 km/h oraz zasięg ponad 850 km. Jest więc znacznie większy od zastępowanych, niespełna 2,5-tonowych AS 350, zdolnych zabrać do 6 osób łącznie z pilotem.
Oprócz H160 Żandarmeria otrzyma też dwie maszyny H145, które mają kosztować około 32 mln euro. Jest to znacznie nowszy wariant służących już od 15 lat EC145. Lekka, dwusilnikowa maszyna o masie startowej 3,8 tony osiąga prędkość 268 km/h i zasięg 645 km.