Nowe jednostki, pomimo nazwy "kuter", mają być pełnomorskimi patrolowcami o zdolnościach i autonomiczności zbliżonych do korwet i lekkich fregat. Będą następcami dla 29 kutrów typów Famous oraz Reliance - każdy z nich charakteryzuje się wypornością w granicach 2000 ton oraz kadłubem o długości dochodzącej do 82 metrów.
Wymagania zamawiającego zakładają, że nowy typ kutra będzie charakteryzować się wypornością maksymalną dochodzącą do 4000 ton oraz posiadaniem pokładu lotniczego wraz z hangarem, który będzie mógł pomieścić śmigłowce HH-60, HH-65 oraz dysponować zapasem umożliwiającym eksploatację cięższych wiropłatów (do S-92 Superhawk).
Poza stoczniami amerykańskimi, do walki o to zamówienie staną główni potentaci z Europy Zachodniej - francuski DCNS (w konsorcjum z amerykańską VT Halter Marine), holenderski Damen (w konsorcjum z amerykańską Bollinger Shipyards), czy też stoczni niemieckich skupionych w koncernie ThyssenKrupp Marine Systems. Rozstrzygnięcia tej rywalizacji należy spodziewać się dopiero w 2013 roku.
(ŁP)