Policja
Trzech chętnych na dostawę nowych śmigłowców dla Policji
Walka o kontrakt na trzy jednosilnikowe śmigłowce dla Policji rozstrzygnie się najprawdopodobniej pomiędzy Wytwórnią Sprzętu Komunikacyjnego „PZL – Świdnik” S.A. ze Świdnika, Bell Helicopter Textron Inc z Fort Worth z Texasu oraz Heli Sp. z.o.o. Invest Sp.L. z Warszawy. Te trzy podmioty złożyły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na dostawę wspomnianych maszyn.
Policja zamierza zakupić trzy nowe śmigłowce wielozadaniowe. Ich dostawa planowana jest do 14 grudnia 2018 r. Chodzi o maszyny wyprodukowane nie wcześniej niż w 2017 r. Śmigłowce mają mieć napęd jednosilnikowy, turbinowy i będą przeznaczone do wykonywania zadań statutowych Policji.
Policja chce pozyskać śmigłowce w konfiguracji wyposażenia umożliwiającego wykonywanie lotów w warunkach (VFR – visual flight rules) obejmujących zarówno dzień jak i noc, a także opcjonalnie w nocy przy użyciu gogli noktowizyjnych NVG. Stąd też kabina oraz oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne maszyny musi być przystosowane do wykorzystania systemu noktowizji minimum III generacji z autogatingiem klasy B. Śmigłowiec ma być również wyposażony w tzw. glass cocpit.
Przy załodze składającej się z jednego i/lub dwóch pilotów śmigłowce muszą mieć możliwość transportu co najmniej 3 pasażerów w przedziale pasażerskim. Wiropłaty powinny posiadać możliwość przewożenia użytecznego ładunku wewnętrznego o minimalnym ciężarze 350 kg, przy pełnych instalacjach eksploatacyjnych, obejmujących w tym przypadku paliwo, oleje, płyny, etc. Nowe policyjne śmigłowce mają dysponować prędkością przelotową, przy której uzyskuje się maksymalny zasięg, nie mniejszą niż 220 km/h. Jednocześnie muszą dysponować zasięgiem co najmniej 500 km, bez zastosowania dodatkowych zbiorników i przy zachowaniu rezerwy paliwa na 20 minut lotu.
Czytaj też: Policyjne lotnictwo wyjdzie z zapaści? MSWiA: Planujemy zakup czterech śmigłowców