Dubai Air Show 2017: samolot hybrydowy AW609 w wersji SAR za 2 lata

13 listopada 2017, 15:24
Fot. Leonardo Helicopters
Makieta AW609 w wersji SAR. Fot. Leonardo Helciopters
Makieta AW609 w wersji SAR. Fot. Leonardo Helciopters

Podczas Dubai Air Show 2017 koncern Leonardo Helicopters zaprezentował kabinę zmiennopłata AW609 w wersji SAR. W 2015 roku Joint Aviation Command (JAC) Zjednoczonych Emiratów Arabskich wybrało maszyny tego typu do realizacji zadań ratowniczych i szybkiej ewakuacji medycznej. Pierwszy AW609 SAR powinien zostać dostarczony w 2019 roku. Zainteresowanie tym sprzętem wyraził też m. in. Włoski Czerwony Krzyż. 

Oprócz ZEA również inne kraje wyraziły zainteresowanie AW609 ,który zapewnia połączenie możliwości śmigłowca w dziedzinie pionowego startu i lądowania z wysoką prędkością lotu wynoszącą ponad 480 km/h i zasięgiem przekraczającym tysiąc kilometrów. Włoski koncern Leonardo Helicopters spodziewa się dostarczyć, co najmniej 3-4 egzemplarze AW609 już w 2019 roku. 

AW609 SAR
Makieta AW609 w wersji SAR. Fot. Leonardo Helciopters

Zainteresowanie sektora ratownictwa medycznego zmiennopłatami AW609 spowodowało, że powstający właśnie czwarty z prototypów został wyposażony w specjalne, powiększone drzwi. Mają one umożliwiać realizacje zadań właśnie w misjach ratowniczych, gdy na pokład ładowany jest np. chory na noszach. Wariant makiety kabiny zaprezentowany w Dubaju wyposażony był w pojedyncze nosze i trzy miejsca siedzące oraz wyposażenie ratowniczo-reanimacyjne na tylnej ścianie.

Czytaj też: Ratownicza wersja samolotu hybrydowego AW609

Ciekawym rozwiązaniem było umieszczenie wyciągarki w górnej części dwudzielnych, odchylanych drzwi, których dolna połowa wyposażona jest w rozkładane stopnie. Wyciągarka w takiej konfiguracji nie zakłóca aerodynamiki maszyny podczas lotu, jednak wymaga wzmocnienia struktury drzwi i mechanizmu ich unoszenia oraz zamykania o ile udźwig ma zapewniać możliwość wzięcia na pokład np. rannego w koszu czy podjęcia z wody rozbitka wraz z ratownikiem. Z perspektywy producenta sektor lotnictwa medycznego, transportu rannych czy ratownictwa morskiego to obok transportu VIP kolejny rynek na którym AW609 cieszy się znacznym zainteresowaniem. 

Samolot hybrydowy AW609 napędzają dwa silniki Pratt & Whitney Canada PT6C-67A, każdy o mocy 1447 kW, co pozwala na rozwinięcie prędkości przelotowej 482 km/h. Maszyna może przewieźć do 9 pasażerów na dystans 1390 km.

KomentarzeLiczba komentarzy: 3
CB
poniedziałek, 13 listopada 2017, 21:04

Niestety, ale jeśli ten "samolot" zacznie operować nad morzem przy bardzo złej pogodzie, to wieszczę serię katastrof...

Tweets InfoSecurity24